fbpx

Stresset – hvad kan du gøre?

Det er ikke mærkeligt, hvis du får stress tæt ind på livet, for verdenssundhedsorganisationen WHO har længe forudsagt, at stress og depression i 2020 vil blive en af væsentligste årsager til sygdom kloden rundt.

Hver dag oplever 430.000 danskere symptomer på alvorlig stress.

500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet.

Det er blot en del af de dystre statistikker, som gør det endnu mere nødvendigt at vi hver især er opmærksom på, hvad vi selv kan gøre for at opdage stress-symptomerne i tide – og naturligvis for at undgå at blive syge af stressen.

 

“Jeg er f*** ikke stresset”

Du kan godt være stresset uden selv at have erkendt det, og hvis en god ven griber fat i dig for at tale med dig om dit helbred, skal du ikke blive overrasket, hvis du overfuser din ven.

“Jeg er f*** ikke stresset. Jeg skal bare lige…”, lyder det typiske svar.

Det kan også være dig, der griber fat i en anden, der virker stresset – og det er så her, det gode venskab skal vise sit værd.

Det er nemlig vigtigt at lytte til signalerne og trække stikket i en periode. For ellers “larmer” kroppen bare mere og mere.

Det er vidt forskelligt, hvordan stress slår ud, og hvis du ikke har været syg af stress før, er det svært at vide, hvad du skal lægge mærke til. Faktisk kan du i perioden lige før stressen lammer dig, godt føle dig ekstra stærk og uovervindelig. Som om du kan klare både en ironman, rollen som familiefar og ekstra opgaver på jobbet. Men på et tidspunkt knækker filmen.

 

Tydelige tegn

Du ved, der er noget galt, når du fx

  • ikke kan sove om natten
  • mister appettiten
  • føler dig melankolsk, vred eller uligevægtig uden at vide hvorfor
  • har svært ved at huske
  • er svimmel
  • har svært ved at  koncentrere dig
  • trækker dig fra sociale fællesskaber
  • er usædvanlig tung og træt
  • går til lægen med symptomer, som så viser sig ikke at være noget

 

Egentlig er det et sundhedstegn, at kroppen reagerer, men hvis du ikke er bevidst om signalerne – eller hvis du med vilje overhører dem – graver du dig blot længere ned i problemerne. Til sidst slår kroppen simpelthen fra, og jeg ved, at nogen er vågnet lammet i sengen ude af stand til at stå op. Simpelthen på grund af stress..

 

Hjælp kroppen

Hvis stressen har sneget sig ind på dig, kan nogle af de normale signaler være svære at registrere. Du kan glemme at spise hele dagen, eller du arbejder måske både tidligt og sent og forsømmer din søvn. Hvis du ikke automatisk mærker dig selv, kan det være nødvendigt at bruge mobilen til at minde dig selv om at tjekke ind. Når du hører alarmen, så mærk efter:Er jeg søvnig? Er jeg sulten? Har jeg drukket nok? Trænger jeg til motion eller frisk luft? Trænger jeg til frugt?

Aftal med dig selv, at du faktisk gør noget ved det, hvis du mærker et behov. Det lyder banalt, men det er netop det, du ofte overhører, hvis du er stresset.

Hvis du forsømmer de basale behov, kommer kroppen på overarbejde, og så er det sværere at styre tanker og følelser. Derfor er det vigtigt at tvinge sig til at mærke sig selv i stressede perioder.

 

Tanker kan løfte eller tynge

Stress kan komme af ydre omstændigheder – fx arbejdsklimaet, samlivet eller ulykker. Hvis det er tilfældet, skal der naturligvis gøres noget ved det, men det fokuserer vi ikke så meget på i dag.I stedet vil jeg tale om de indre omstændigheder, fordi det er noget, vi selv suverænt kan arbejde med.

Dine daglige tanker og følelser har betydning for dine handlinger, og når du gentager dem dag efter dag, bliver det til overbevisninger og karaktertræk. 

Mange af dine tankemønstre er indlært fra opvæksten, og jeg har eksempelvis lært, at man ikke må være doven. “Man skal da være i gang”, sagde min bedstemor altid, og det fik mig til at føle mig forkert, hvis jeg sov længe eller hvis jeg ikke fik noget fra hånden hele tiden.

Mange har stadig den overbevisning, at de kun er vigtige og betydningsfulde, hvis de har en fyldt kalender, og det kan blive et problem, hvis ikke de afsætter huller i kalenderen til at pleje sig selv.

 

Følelser kræver mod

Travlhed er med til at overdøve signaler og følelser, og det er ret belejligt, for det er bestemt ikke behageligt at komme tæt på følelser som frygt, vrede, had, jalousi, griskhed eller lignende. Vi vil helst være i selvbilledet af at være flinke, glade og med styr på tingene. Det krav er ikke blevet mindre med de sociale medier, hvor vi helst viser den pæne facade. Og går det ikke lige så godt, kan følelsen af fiasko komme til at virke stærk.

På en måde taler alle om, at de er stressede – sådan på overfladen, men det er stadig tabu at tale om det sådan for alvor. Det er kun de modigste, som tør se sine “grimme” følelser i øjnene og finde ud af, hvor de stammer fra.

Frygt for tandlæge, for at skulle sælge eller noget tredje kan eksempelvis bunde i smerter, afvisninger eller ubehag tidligt i livet, som kroppen husker og prøver at beskytte dig imod ved at tænde frygten, når du kommer tæt på. Den slags kan jeg hjælpe dig med at slippe.

 

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du virkelig er ramt af stress, er du nødt til at melde dig syg og søge lægehjælp. Men før du kommer så langt, kan du gøre noget for at dæmpe stressen.

  1. Nattesøvn er et basalt behov, så prøv så vidt muligt at gå i seng før kl. 23, så du har chancen for at få 7 timers søvn
  2. Drop elektroniske apparater i den sidste time, inden du går i seng. Sluk mobil, iPad, computer, tv og lignende, så hjernen kan få tid til at køle ned inden sengetid
  3. Frisk luft og en tur i skoven eller til vandet er med til at dæmpe pulsen og uroen
  4. Har du uro i kroppen kan en god travetur fx efter aftensmaden være med til at få kroppen til at falde til ro. En svømmetur kan give det samme, hvis du er til det.
  5. Forkæl dig selv en gang om ugen med en gang massage, zoneterapi eller en rolig motionsform som yoga eller qi gong. Det hjælper kroppens energibaner til at flyde frit og skabe bedre balance i dig
  6. Hvis du kan meditere eller “svømme helt hen” med fiskeri, håndarbejde eller noget helt tredje – som ikke er tv eller computer – er du også med til at aflede tankemylderet og bringe det konstante pres ud af kroppen.

 

Prøv dig frem, hvad der virker for dig.

 

Har du brug for mere hjælp, er du altid velkommen til at kontakte mig. Jeg kan tilbyde både samtaleterapi, massage, online forløb og kurser, og vi kan tale om, hvad der passer bedst for dig.

 

Med kærlig hilsen

Grace Hidalgo

29 60 55 39

kontakt@gracehidalgo.dk

Kontakt

Alle forespørgsler er velkomne

Søren Lolks Vej 5, 5700 Svendborg (Tåsinge)

+45 29 60 55 39

© All rights reserved

Call Now Button